Hjärligt välkommen till en blogg där jag blottad delar med mig av min mat och hur jag lagar rätter ni kanske lagar helt annorlunda. Jag är ingen kock, eller ett proffs på att laga god mat, utan jag använder mig av känsla och kärlek, till sist det alla ska ha som lagar mat; mod att testa nya smaker och kombinationer. För inse fakta, det finns inget rätt och fel i matlagning, bara kräsna själar. 
 
Jag kan berätta lite om mig själv först. Jag heter Emelie Ståhl, är 21 år och har en dotter på 3,5 år. Jag är en väldigt spontan människa, med massvis med tankar och ideer om precis allting som kan tänkas finnas. Tack vare detta har jag anpassat min matlagning efter min dotter, gett henne stegvis med mat, så hon taktvis kunde lära känna vad hon tyckte om/tyckte inte om. 
 
Denna blogg kommer innehålla matlagning anpassat till de små, så även de äter. Det kommer finnas smarriga söta recept på bakelser & olika bak, även lösningar på lätta snacks eller om man kanske bara vill spara tid i köket och ägna åt fritid/ barnen. Jag kommer ta med kostnad, tid att göra mat/baket. Kortfattat kan jag dra slutsatsen att jag kommer dela med mig av vad som jag tycker är gott, som min dotter ätit fast hon är fruktansvärt kräsen. Hoppas de kommer till nytta hos någon annan barnfamilj med kräsna barn som vägrar äta.
 
Jag börjar lätt med mitt recept på potatismos. Här finns två olika varianter, så feel free att testa båda!
 
Variant ett; Krämigt potatismos
4 portioner - 30 min
10 medelstora potatisar, ( helst lika stora så koktiden blir densamma. ) 
Ett finger salt. (Ta ett finger med salt och häll i. ) 
2 st Philadelphia mjukost, gräslök / naturell. 
1  liten förpackning Creme fraiche/ gräddfil. 
1 dl mjölk 
2-3 matskedar smör/ margarin
Kryddor; Oregano, salt; står ovan, vitpeppar, cayenne peppar, svartpeppar, salladskrydda och lökpulver. 
 
1. Skala potatisen eller låt skalet vara kvar, bilden nedan är detta recept, då skalet fick kokas med. 
2. Koka på medel värme 10-20 min
3. Häll ut vattnet från potatisarna, häll i lite av mjölken och en klick smör/margarin, sedan mosa försiktigt, delvis pågrund av att man slipper potatisen som flyger runt när man börjar vispa. 
4. Vispa ihop moset, med jämna mellanrum häll i resterande ingredienser och smaka sedan av! 
5. Servera med köttbullar, fisk eller falukorv. 
 
Variant nummer 2; Potatis & grönsaks- mos. 
Detta recept är så frukanvsvärt gott och de barn som sagt; jag gillar inte den grönsaken, kommer hälla i sig av deta! 
 
Receptet är simpelt, som ovan fast du tar med i receptet; 
+ 2 st morötter 
+2-3 dl blomkål. 
Koka dessa grönsaker tillsammans med potatisen. 
 
 
Bilden nedan visar mitt krämiga potatismos, där jag kokat med skal, vilket många kanske reagerar på, MEN barn dör inte av att lära sig äta skal på potatis. I detta fall är de även nyttigt. Min dotter slukade detta potatismos trots skal. Till denna rätt har jag skivat och skärt falukorv i små bitar pågrund av den enkla anledningen att barn måste inte lära sig saker och utvecklas hela tiden, utan ibland bara få vara barn och äta sin mat för enkelhetens skull.  
  
Jag hoppas dessa två recept ger positiv inverkan på er/ era barn, för det gör det definitvt här! 
 
Tills nästa gång, sköt om er! :)